Ziggo heeft dankzij een aanhoudende groei van klanten in het derde kwartaal meer omzet geboekt dan een jaar eerder.

Dat maakte de leverancier van kabelinternet, -televisie en -telefonie vrijdag bekend.

Ziggo zag de omzet vorig kwartaal met bijna 3 procent stijgen tot 391,1 miljoen euro. Het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda) zakte mede door extra uitgaven aan marketing met bijna 3 procent tot 220,4 miljoen euro. De nettowinst lag met 86,5 miljoen euro ruim 19 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2012.

Ziggo verwelkomde 37.000 nieuwe klanten voor zijn alles-in-éénpakket. Met die groei van ruim 8 procent ten opzichte van een jaar eerder neemt nu ruim 53 procent van de klanten alle kabeldiensten bij Ziggo af. Verder werden 46.000 nieuwe internetabonnementen bijgeschreven. De inkomsten uit digitale televisie zakten met bijna 3 procent.

Verwachtingen

Het bedrijf hield vast aan de verwachtingen voor het hele jaar. Dat betekent dat de omzet op vergelijkbare basis met ongeveer 1 procent groeit, na een autonome groei met 0,9 procent in het afgelopen kwartaal. Het aangepaste bedrijfsresultaat zal ongeveer even hoog zijn als in 2012.

Het bedrijf verwacht dit jaar 340 miljoen euro uit te geven aan investeringen. Dat bedrag ligt aan de bovenkant van de eerder voorspelde bandbreedte, mede door de groei in interactieve set-topboxen, een grotere vraag naar wifimodems en de lancering van Ziggo Mobile.

Liberty Global

Ziggo ging niet in op de interesse van grootaandeelhouder Liberty Global. Eerder deze week meldde Ziggo dat het een bod van het Amerikaanse bedrijf heeft afgeslagen. Bestuursvoorzitter Bernard Dijkhuizen benadrukte tijdens een persconferentie niet in te willen gaan op Liberty Global. "Daar is het nu niet de tijd voor'', aldus Dijkhuizen.

Dijkhuizen sprak van een "sterk'' kwartaal. Hij voorspelde dat de concurrentie op de Nederlandse kabelmarkt de komende tijd even hevig blijft als in de afgelopen anderhalf jaar. De topman verwacht daarbij overigens niet dat concurrent KPN een "ander gedrag'' zal vertonen nu het Mexicaanse América Móvil het bod op het bedrijf heeft ingetrokken. "De marktdynamiek zal de komende kwartalen niet veranderen'', zo wist hij.

De onlangs in Nederland gelanceerde filmdienst Netflix noemde Dijkhuizen "geen echte bedreiging".

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl